OŚRODEK
STRUKTURA SOSW IM. JANA BRZECHWY W SZCZECINKU
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 8 obejmuje:
- klasy specjalne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
- zespoły edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu umiarkowanym lub znacznym - oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu głębokim
Klasy specjalne dla uczniów niepełnosprawnych
intelektualnie w stopniu lekkim
Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim realizują obowiązek szkolny na
I i II etapie edukacyjnym.
I etap edukacyjny – kształcenie zintegrowane: klasy I – III
Obecnie ze względu na warunki demograficzne oraz możliwość realizacji obowiązku szkolnego,
w szkole ogólnodostępnej przez dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, zaistniała konieczność nauczania uczniów w klasach łączonych I – III.
II etap edukacyjny – nauczanie przedmiotowe: klasy IV – VIII
Nauka w szkole podstawowej trwa do 21 roku życia.
Zespoły edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Do zespołów edukacyjno – terapeutycznych uczęszczają uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Główne cele edukacji to:
- rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie
- maksymalne zdobycie niezależności życiowej w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
- rozwijanie zaradności w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, kształtowanie poczucia sprawności
- uczestnictwo w rożnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swej inności
Oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują przede wszystkim:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki
- wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia
- naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk
- kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udział w ekspresyjnej aktywności
Korzystnym faktem dla warunków zajęć rewalidacyjno – wychowawczych jest liczba osób
w zespole, która wynosi od 2 do 4.
SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
Szkoła Przysposabiająca do Pracy jest 3 – letnią szkołą ponadgimnazjalną dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w wieku do 24 lat.
Głównym zadaniem szkoły jest wyposażenie uczniów w wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne, pozwalające na uzyskanie maksymalnej niezależności życiowej oraz (jeśli to możliwe) podjęcie aktywności zawodowej w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapii zajęciowej,
u pracodawców indywidualnych, bądź własnym gospodarstwie domowym.
W ramach zajęć z przysposobienia do pracy realizowane są następujące działy:
- znajomości zasad działania i obsługi podstawowych urządzeń oraz sprzętu AGD
- przygotowania prostych posiłków (kulinarne)
- przygotowania przetworów
- uprawy i pielęgnacji roślin rabatowych oraz doniczkowych (ogrodnictwo)
- szycie i prace artystyczne
- prace porządkowe
- prace konserwatorskie
- drobne prace stolarskie