PROJEKT „POMORZE ZACHODNIE WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE”
W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Jana Brzechwy w Szczecinku zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są przez specjalistów na terapiach oraz w trakcie pracy bieżącej przez wszystkich pedagogów. W roku szkolnym 2021/2022 dodatkowo udzielana była pomoc w ramach projektu „Pomorze Zachodnie – wsparcie psychologiczno – pedagogiczne”.
Głównym założeniem projektu było udzielenie dodatkowego wsparcia dla uczniów, u których z powodu sytuacji spowodowanej COVID – 19 zaobserwowano znaczące pogorszenie funkcjonowania społecznego i dobrostanu psychicznego. Przez cały rok szkolny odbywały się więc dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne prowadzone przez psychologa i pedagoga szkolnego, zajęcia z integracji sensorycznej oraz zajęcia z logopedą. Podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne duży nacisk położono na integrację oraz podtrzymywanie prawidłowych relacji w grupie rówieśniczej, niwelowanie zachowań niepożądanych i związane z tym radzenie sobie z emocjami, wdrażanie do prawidłowego pełnienia określonych ról społecznych jak również prawidłowe sposoby spędzania czasu wolnego oparte na aktywności i pozytywnej kreatywności.
Specjalista podczas zajęć z integracji sensorycznej skupiał się głównie na ujawnionej u niektórych dzieci nadwrażliwości słuchowej, dotykowej i czucia głębokiego – przekładały się one na pojawiające się zaburzenia zachowania i stany lękowe.
Logopeda pracował przede wszystkim na niwelowaniu negatywnych skutków odosobnienia i nauczania zdalnego, które spowodowały problemy komunikacyjne oraz reakcje lękowe w kontaktach społecznych
Wszyscy specjaliści indywidualnie podchodzili do swoich podopiecznych. Zajęcia prowadzone były profesjonalnie ale również w sposób ciekawy i urozmaicony dla odbiorców. Do potrzeb i możliwości dzieci dostosowane były formy i metody pracy. Taki sposób pracy pozwolił na zrealizowanie (jeśli nawet nie 100% to z pewnością na poziomie satysfakcjonującym) – założonych przez poszczególnych terapeutów – celów.
Opracował: K. Wilczyńska