SZKOŁA

 

STRUKTURA SOSW IM. JANA BRZECHWY W SZCZECINKU

 

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 8 obejmuje:

  • klasy specjalne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
  • zespoły edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
    w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
    w stopniu głębokim


Klasy specjalne dla uczniów niepełnosprawnych
intelektualnie w stopniu lekkim

Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim realizują obowiązek szkolny na
I i II etapie edukacyjnym.

I etap edukacyjny  – kształcenie zintegrowane: klasy I – III
Obecnie ze względu na warunki demograficzne oraz  możliwość realizacji obowiązku szkolnego,
w szkole ogólnodostępnej przez dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, zaistniała konieczność nauczania uczniów w klasach łączonych I – III.

II etap edukacyjny – klasy IV – VI: nauczanie przedmiotowe
Nauka w szkole podstawowej trwa do 18 roku życia. W klasie VI uczniowie przystępują do sprawdzianu wiadomości i umiejętności. Po zakończeniu szkoły podstawowej, uczniowie mogą kontynuować naukę w Gimnazjum nr 4.


Zespoły edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

Do zespołów  edukacyjno – terapeutycznych  uczęszczają uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Główne cele edukacji to:

  • rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego
  • kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie
  • maksymalne zdobycie niezależności życiowej w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
  • rozwijanie zaradności w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, kształtowanie poczucia sprawności
  • uczestnictwo w rożnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swej inności

Po zakończeniu szkoły podstawowej, uczniowie mogą kontynuować  naukę w Gimnazjum nr 5. 


Oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują przede wszystkim:

  • naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
  • kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika
  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki
  • wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
  • wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
  • rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia
  • naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk
  • kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
  • naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udział w ekspresyjnej aktywności

Korzystnym faktem dla warunków zajęć rewalidacyjno – wychowawczych jest liczba osób
w zespole, która wynosi od 2 do 4.


GIMNAZJUM
obejmuje:

 

  • Gimnazjum nr 4 dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim

Nauka w gimnazjum trwa 3 lata i stosuje się kształcenie przedmiotowe. W klasie III gimnazjum przeprowadzany jest egzamin obejmujący:

  1. wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
  2. wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych,
  3. wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego (język angielski).

 

  • Gimnazjum nr 5 dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
    i znacznym

Po ukończeniu Gimnazjum nr 5 uczniowie mogą kontynuować naukę w Szkole Przysposabiającej do Pracy. Nauka w gimnazjum trwa do 21 roku życia.


SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY

Szkoła Przysposabiająca do Pracy jest 3 – letnią szkołą ponadgimnazjalną dla uczniów
z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku do 24 lat.

Głównym zadaniem szkoły jest wyposażenie uczniów w wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne, pozwalające na uzyskanie maksymalnej niezależności życiowej oraz (jeśli to możliwe) podjęcie aktywności zawodowej w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapii zajęciowej,
u pracodawców indywidualnych, bądź własnym gospodarstwie domowym.

W ramach zajęć z przysposobienia do pracy realizowane są następujące działy:

  • znajomości zasad działania i obsługi podstawowych urządzeń oraz sprzętu AGD
  • przygotowania prostych posiłków (kulinarne)
  • przygotowania przetworów
  • uprawy i pielęgnacji roślin rabatowych oraz doniczkowych (ogrodnictwo)
  • szycie i prace artystyczne
  • prace porządkowe
  • prace konserwatorskie