19 marca 2021 r, w ostatni dzień nauki stacjonarnej, uczniowie klas Ic-II c i II b – III b wzięli udział w obchodach Dnia Kolorowej Skarpetki. Wszyscy tego dnia założyli kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa. Zakładając kolorowe, niepasujące skarpetki zwracamy na siebie uwagę, a tym samym zwracamy uwagę na problemy ludzi z Zespołem Downa. Pokazujemy, że różni nas od nich tak niewiele, jeden niepasujący chromosom, tak jak jedna niepasująca skarpetka.

Na całym świecie 21 marca obchodzony jest Dzień Solidarności z Osobami z Zespołem Downa. Data ta nie jest przypadkowa, bo osoby z ZD posiadają dodatkowy, dwudziesty pierwszy, chromosom. Osoby z Zespołem Downa mają mniejsze zdolności poznawcze, są obarczone dodatkowymi chorobami m.in. mogą mieć wrodzone wady serca i wyróżniają się charakterystycznymi cechami takimi jak: płaski nos, małe usta, niewielkie uszy i skośne oczy.

Tego dnia nasi uczniowie obejrzeli prezentację dotyczącą osób z Zespołem Downa. Nie zabrakło oczywiście zabaw i zadań ze skarpetkami w roli głównej, dzięki którym uczniowie ćwiczyli spostrzegawczość, pamięć, koordynację wzrokowo – ruchową. Był m. in. „Skarpetkowy spinner”, „Skarpetkowe memory”, puzzle, układanka logiczna polegająca na łączeniu cech. Uczniowie ćwiczyli tez umiejętność pracy w grupie ozdabiając wspólnie kartonową skarpetę.

Wszystkie aktywności odbywały się w klasie, która w tym dniu wyglądała naprawdę wyjątkowo – wszędzie wisiały kolorowe skarpety! Dzieci mogły skorzystać również z wyjątkowej skarpetkowej fotobudki, co wzbudziło wiele śmiechu i pozytywnych emocji. Dzień zakończył się poczęstunkiem w formie… skarpetkowych ciasteczek! 😉

Opracował: K. Tarnogrodzka